De vorbă cu Dna Profesoară Florentina Pavăl – alias „Profa de Mate”
Social media ne ocupă mare parte din viața cotidiană, ceea ce nu e întotdeauna un lucru benefic. Totuși, avem astăzi ocazia să cunoștem o doamnă profesoară foarte dedicată și creativă, care a reușit prin social media să ajute copiii la matematică.
Este vorba despre Doamna Profesoară Pavăl Florentina, cunoscută ca „Profa de Mate”, după binecunoscutul canal de TikTok @profadematecool pe care l-a creat pentru a le oferi copiilor un altfel de conținut – de calitate și util – pe canalul din ce în ce mai preferat de ei. Canalul @profadematecool a strâns deja 161700 urmăritori și 1800000 aprecieri până acum, pe conținut cu și despre matematică.
Reporter: Bună ziua, doamna profesoară. Mulțumesc că ați acceptat invitația noastră.
Doamna Profesoară: Bună ziua!
Reporter: Dumneavoastră ați conceput un cont de matematică care să fie un ajutor pentru elevi. De ce ați ales TikTok și nu alt canal de comunicare folosit la fel de mult, ca de exemplu YouTube?
Doamna Profesoară: Am ales TikTok pentru că, atunci când am luat contact cu această rețea, conținutul educațional era zero, sau aproape zero și mi-am spus că ar fi momentul să apară conținut educațional și aici, căci pe YouTube existau deja. Asta a fost inițial ideea.
Reporter: Cum de v-a venit ideea să creați un astfel de cont? Ce v-a inspirat?
Doamna Profesoară: Chiar nu a fost de nicăieri nici o inspirație. Pur și simplu am văzut că TikTok-ul nu avea decât manele, dansuri din buric și femei goale (frivolități) pe care nu le agream. Așa că mi-am spus să vin cu ceva nou și am încercat încet, încet, doar cu ideile mele originale, adică cu video-uri editate de mine cu lucruri pe care le mai arătam eu copiiilor la clasă. Ideea a fost ca elevii să vadă ceea ce nu văd de obicei la clasă adică noțiuni de practică cum se demonstrează o formulă, în principal lucruri care nu sunt în programa școlară. Acum totuși, când rămân în pană de idei, mă mai uit în vreo carte dintr-asta cu trucuri în matematică, dar inițial au fost doar ideile mele.
Reporter: Ați găsit ideea și modul prin care să creați proiectul. Totuși, ca să fie real, v-a trebuit determinare și implicare. Ce v-a motivat să lansați și să creșteți contul?
Doamna Profesoară: Întotdeauna, de mic copil, am dus lucrurile la capăt, adică n-am început ceva fără să-l finalizez. Așa că mi-am spus că indiferent dacă mă va urmări vreun elev sau nu, eu merg mai departe pentru că îmi place ceea ce fac. Am constatat în puțin timp că au început să mă urmărească foarte mulți elevi. Și atunci evident că a venit și energia necesară, mai multă chiar, când am văzut că au început să interacționeze, să ceară ajutor. Dar oricum nu mă opream, chiar dacă nu aveam urmăritori.
Reporter: Când ați început să construiți acest proiect? Ce postați la început?
Doamna Profesoară: La început postam doar lucruri despre istoria matematicii și demonstrații practice, nu foarte riguroase, ca de exemplu o formula de calcul prescurtat demonstrată cu ajutorul unor scândurele sau cine a fost Pitagora sau cine a fost Thales sau mici glumițe concepute de mine. Apoi, încet încet am adăugat și probleme din programă pentru că a venit cererea adică copii care mă rugau să îi ajut să rezolve anumite probleme.
Am vorbit puțin despre cum ați început, ce v-a motivat, dar haideți acum să facem ceva puțin mai diferit. Rubrica se numește 10 întrebări FULGER. Eu încep propoziția, iar dumneavoastră o veți termina.
Defectul meu cel mai supărător este: că sunt pisăloagă, nu mă las
Principala mea calitate este: sunt onestă
Iubesc cel mai mult: animalele
Urăsc cel mai mult: necinstea
Îmi place la profesorul favorit că: era foarte apropiat de noi. Profesorul meu de română nu a fost doar profesor ci și părinte.
Mă deosebesc de ceilalți prin: faptul că duc mereu lucrurile la capăt și nu renunți niciodată
Obiectul pe care l-am iubit cel mai mult în scoală a fost: matematica
Obiectul la care îmi era cel mai dificil să învăț a fost: germana
Cel mai tare regret că am renunțat la: Nu am renunțat niciodată la nimic.
Care este jocul preferat din copilărie: Săritul corzii. Făceam concurs cu prietenii.
Reporter: Aici se încheie rubrica, așa că haideți să revenim la lucruri mai serioase. Ați spus că profesorul dumneavoastră favorit era de română, nu de matematică, ceea ce mi se pare surprinzător având în vedere că sunteți profesor de matematică. Credeți că în general interesul pentru matematică este influențat de profesorul de la clasă sau nu neapărat?
Doamna Profesoară: Eu cred că profesorul meu favorit a fost de romana pentru că el ca om era deosebit. Eu am avut patru profesori de matematică, ceea ce nu este chiar preferabil în special pentru un elev cu înclinații pentru matematică. În schimb au fost profesori extrem de buni de la care am învățat extrem de multe, doar că nu erau foarte apropiați de noi. Își făceau ora perfect, explicau impecabil, dar fără apropierea de care, unii copii introvertiți ca mine, simțea nevoia. De aceea profesorul meu preferat rămâne cel de română, dar să știi că mi-au folosit ambele: și severitatea și căldura, iar datorită lui și acum citesc mult și scriu cu ușurință. Cred că amândouă materiile mi-au condus pașii către ceea ce sunt astăzi.
Reporter: Matematica, ca să spun așa, nu este o materie adorată de toată lumea. Profesorii îți pot influența părerea, dar credeți că pentru a-ți plăcea matematica este nevoie de motivație interioară sau exterioară?
Doamna Profesoară: Interioară, clar. Dar să știi că au contat și sfaturile sau previziunile profesorului. De exemplu țin minte că învățătorul meu, în clasa a 4-a la festivitatea de premiere, mi-a spus: o să fii colegă cu noi, peste ani, în școală și vei fi profesor de matematică. Eram mica și nu mă hotărâsem că am să fiu profesor și așa de tare m-am bucurat ca el e simțit că am înclinații pentru matematică și că mi s-ar potrivii. Când am mai crescut, în timp ce alții se distrau, eu făceam foarte multe probleme la matematică, dar nu pentru că trebuia, ci pur și simplu pentru că îmi plăcea, asta voiam eu. Peste ani, decizia despre ce mă voi face a venit parcă de la sine, a fost o alegere firească.
Reporter: Ați spus că în copilărie, lucrați foarte mult la matematică, dar din plăcere. Credeți că performanța se obține doar cu lucru suplimentar?
Doamna Profesoară: Să știi că pe lângă lucrul suplimentar, trebuie să îți placă. Nu prea poți să faci performanță la matematică dacă nu îți place. Plus oricât de bun ai fi la ore, lucrul doar de la clasă nu este suficient pentru performanță. Un lucru pe care l-am învățat în cei 30 de ani de predare este că nu e suficient ca elevul să fie împins de la spate de către părinți și de către profesor și să lucreze de frică sau de jenă, are nevoie de dorința de învățare.
Reporter: Ne întoarcem la contul dumneavoastră. Am văzut că răspundeți destul de des la întrebările personale ale elevilor care vă scriu. De ce considerați că e important acest lucru?
Doamna Profesoară: Știi ce am remarcat? Sunt foarte mulți copii din ziua de azi care nu pot să pună întrebări la școală, poate că nu au curajul, poate că le este rușine de colegi sau de profesori, dar văd că au curajul să scrie pe cont tot felul de întrebări mai ușoare, mai dificile, mai personale, cum simte fiecare. Eu mă străduiesc, în funcție de program să răspund la toate sau la cât mai multe dintre întrebări pentru că așa simt că îmi arăt respectul față de urmăritorii mei.
Reporter: Ați creat acest cont pentru elevi. Aveți un sfat pentru noi, copiii?
Doamna Profesoară: Să nu renunți niciodată. Am remarcat că indiferent de nivelul de cunoștințe, poți să mergi mai departe. Chiar zilele trecute vorbeam cu un elev care îmi spunea că se bucură că îi ajut să nu renunțe. Este un progres și de la 2 la 3 să știi. Gândește-te că pentru un elev care nu știe să înmulțească în clasa a 7-a, dar în decurs de 1-2 luni învață să facă acest lucru va exista un mare progres. Acesta e sfatul meu. Dacă ești foarte bun, mergi și fă performanță, căci altfel ar fi păcat. Dacă nu ai înclinații pentru matematică, nu renunța pentru că poți să iei un examen de evaluare cu o nota onorabilă.
Reporter: Mulțumesc din nou pentru că ați acceptat invitația noastră și pentru că ne-ați arătat și o altă latură extrem de folositoare pe care o au rețelele de socializare.
Dacă doriți să aflați mai multe despre munca Doamnei Profesoare Florentina Pavăl, o puteți găsi pe TikTok cu numele @profadematecool.
Acest articol este propus și scris de Mateea, elev și reporter Smartician.